Jari Lehtinen
Jari 'Tekno-Kekko' Lehtinen on ennen kaikkea ehta pesunkestävä fani - ja ollut sellainen pitkään. Ensimmäisten dubattujen anime-vhs:ien rantautuessa Suomeen 80-luvulla Lehtinen oli ollut jo pitkään innokas sarjakuvaharrastaja ja oli ensimmäisten joukossa innostumassa animesta sekä mangasta, joissa kerrottiin tarinoita tavalla johon länsimainen sarjakuva ei pystynyt.
Lehtisestä on sanottu, että hän tietää kaikesta kaiken ja kirjoitaa kaikesta kaiken. Tekno-Kekon kirjoituksien aiheisiin kuuluvat niin maailmahistorian unohdetut tapahtumat, kuin vaikkapa japanilaiset idoli-laulajat tai animaation varhaishistoria. Omien kotisivujensa ja blöginsa lisäksi Tekno-Kekon voi bongata esimerkiksi sarjakuvaharrastajien Kvaak.fi tai animeharrastajien Aniki.fi foorumeilta.
Lehtinen toimi myös Anime-lehden ensimmäisenä päätoimittajana, vuosina 2005-2007. Vuonna 2007 hän muun lehden silloisen toimituksen mukana irtisanoutui, mutta oli pian perustamassa kilpailevaa Japan Pop -lehteä, jonka yhtenä päätoimittajana hän toimii tällä hetkellä. Lehtinen on myös kirjoittanut Janne Kempin ja Outi Vanamon kanssa Mangan mestarit -hakuteoksen, joka on ensimmäinen suomalainen ensisijaisesti japanilaista sarjakuvaa käsittelevä tietokirja.
Jari Lehtisen ohjelma Animeconissa
Anime ennen animea
Turbiinisali, lauantai klo 12.00
Tietämyksemme animen alusta on kokenut mullistuksen 2000-luvulla. Vanhoja filmejä on tarmokkaasti kaivettu esiin ja on tehty merkillisiä löytöjä. Ensimmäisten yritysten ja 1930-luvun propagandafilmien seasta erottuu kuitenkin muutama todellinen animaation taituri. Yasuji Murata, Kenzo Masaoka ja Noburo Ofuji ovat pioneereja, joille se mitä myöhemmin aloimme kutsua animeksi, on velkaa kaiken.
Miyazaki kierrättää - Saapasjalkakissasta Lupin III:een
Turbiinisali, sunnuntai klo 10.00
Toein 1960-luvun viimeinen suuri elokuva Saapasjalkakissa oli yhtiön kulta-ajan joutsenlaulu. Siitä tuli maailmanmenestys ja Saapasjalkakissa Perosta Toein symboli. Kun kohtauksia jaettiin, elokuvan loppujakson sai Hayao Miyazaki, mistä oltiin hänelle rajattoman kateellisia. Mutta hieno siitä tuli, ja kun Miyazaki joutui tekemään 10 vuotta myöhemmin Lupin III -elokuvan seitsemässä kuukaudessa, hän kiireessä kierrätti Saapasjalkakissan kohtauksia välillä ironisessa valossa. Nyt tarkastellaan miten animen historian kuuluisimmat kohtaukset muotoutuivat ja muuntuivat.
Animea omaxi!
Turbiinisali, sunnuntai klo 16.00
Anime saapui Suomeen salavihkaa 1980-luvun puolivälissä VHS-nauhoilla, joiden julkaisijoilla ei ollut julkaisujensa sisällöstä minkäänlaista käsitystä. Suomalaisten videojulkaisujen historia on uskomattomien epäonnistumisten, hukkaan heitettyjen mahdollisuuksien, ja toivottomien typeryyksien kavalkaadi, jolle kuitenkin joudumme olemaan kiitollisia. Jokainen saa itse päättää, kuinka suuressa määrin.